ARAÇ ALIM SATIMDA NELERE DİKKAT ETMELİSİNİZ?




İkinci El Araç Alırken Nelere Dikkat Etmeliyiz ?



İkinci el araç almanın püf noktaları. 2. el otomobil almaya karar verdiyseniz motorundan şanzımanına, kaportadan döşemeye dikkatle inceleyin...
Otomobilin motorundan şanzımanına, kaportadan döşemesine kadar dikkatle inceleyin. Mümkünse satın almaya bir otomobil tamircisi ile gidin.
Otomobilin çalıntı olup olmadığını anlamak için motor ve şase numaralarını, ruhsattaki motor ve şase numaraları ile karşılaştırın. Çalıntı otomobil aldıysanız ödediğiniz paradan olacağınız gibi, çalmadığınızı ispatlayana kadar uğraşmanız gerekecektir.
Otomobili mutlaka deneyin. Tanıdığınız bir tamirci veya kaportacıya götürüp kontrol ettirin. Kaza geçirip sonradan toplanmış olabilir.
Vergi numarası uygulaması sayesinde artık ruhsatı üzerinize almamak gibi bir durum söz konusu değildir. Yine de aykırı uygulamalar olabilmekte. Bunun için mutlaka Ruhsat sahibi ile anlaşmaya çalışın.
Otomobil sahibi ile anlaştığınızda, otoyu ücretini ortaklaşa ödeyeceğiniz bir otoparka teslim edin. Trafik Şube Müdürlüğü’nden otomobilin hilesiz olup olmadığını öğrendikten sonra, otomobilin sahibi ile birlikte otomobili çözün.
Son zamanlarda rent a car şirketlerinden kiralananlar oto pazarında satılmakta. Bu otomobilleri alan kişiler ise mağdur durumda kalabiliyorlar.Bu nedenle otomobilin sicilini araştırmadan asla kaparo vermeyin.
ALMAYI DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ OTOMOBİLE BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCE:
Eski elbiselerinizi giyin:
Yeni elbiselerinizi kirletmekten çekindiğiniz için onlardan çok daha pahalıya malolacak arızaları göremeyebilirsiniz. yanınızda ellerinizi silecek bez ya da kağıt havlu alın
Diğer gerekli malzemeler:
Cep feneri
Bulabilirseniz küçük bir mıknatıs
Küçük bir not defteri
Kalem Ekteki çeklist’in (kontrol listesi) fotokopileri
Bulabilirseniz bir “Buji Anahtarı”
PÜF NOKTALARI
Her zaman otomobile bakmaya gündüz gidin!
Yağmursuz bir hava işinizi daha da kolaylaştıracaktır.
Eğer mümkünse otomobilin geceyi geçirdiği yere gitmeyi tercicih edin, bu size ilk çalışmadaki sorunları gösterecektir.
Satıcıya otomobil hakkında hiçbir şey sormaktan kaçınmayın.
Kontrol için yeterli zaman ayırın, aceleci davranmayın
Deneme sürüşünü mümkünse 20-50 kilometre hızla bir duvar boyunca yapın, Duvardan yankkılanan ses alışılmamış gürültüleri duymanıza yardımcıı olacaktır. Eğer bir aracınız varsa bu kontrolü daha önceden kendi arabanızla test edip kulağınızı eğitebilirsiniz.
Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika önce gidin, otomobil için yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Mümkünse size yardımcı olacak bir arkadaşınızı yanınıza alın
DIŞ GÖRÜNÜŞ - KAPORTA
Otomobilin etrafında gezerek pas çürük ve boya hatalarını görmeye çalışın, ağır hasar görmüş bir arabayı dahi onarmak mümkündür. Ancak mükemmel onarım her zaman mümkün değildir.
Otomobile her iki tarafından boylu boyunca bakın otomobilin üstündeki yansımalar bozuk olmayan kesintisiz bir hat izlemelidir. Onarım görmemiş bir otomobil, çıtaları düz bir hat izliyor ve boya üzerindeki yansımalar düzgün değildir. Onarım görmüş bir otomobil; kaporta üzerindeki yansımalar düzgün değil.
Otomobilin kapı ile çamurluk aralarında üst ve alt aralıklarına dikkat edin üst ve alt aralıklar arasında fark olmamalıdır.
Cam kenarını ve kapı açma kollarını/kilitlerini gözden geçirin; buralardaki boya hatalarını ya da kauçuk/metal aksam üzerindeki boya kalıntılarını bulmaya çalışın, bu tür izler otomobilin tekrar boyandığını gösterir.
Kapıları açıp kapı iç kenarlarında kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerlerde boya izleri arayın. Kaputu açıp kaput bağlantı menteşelerindeki cıvata kenarında boya sıyrılma veya yer değiştirme izlerine bakın. Çamurluk ağızlarına, marşpiye altına paslar için bakın.
Mıknatısınızı otomobilin değişik yerlerine (özellikle köşelerine ve tavanına) yapıştırın; mıknatısın değişik çekim gücü gösteriyorsa, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu ve aracın anarıma girdiğini gösterir.
Otomobilin dört köşesine gidip yukarıdan aşağıya sallamaya çalışın ve bırakın sağlıklı bir süspansiyon (amortisörler) 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten sonra duracaktır.
Aynı akstaki lastiklerin hepsi (ön arka çiftler) aynı marka ve model olmalıdır.
Otomobile dışardan bakın düz bir zeminde öne-arkaya veya sağa sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde sorun vardır.
MOTOR (ÇALIŞMAZKEN)
Kaputu, motor çalıştırmadan açıp motora ve kablo demetlerine dikkatlice bakın yağ sızıntılarını ve sonradan bantlanmış kabloları tespit etmeye çalışın, sonradan bantlanmış kablolar gelişi güzel yapılmış onarımları işaret eder.
Yağ kapağını açın ve fenerinizle içeriyi görmeye çalışın içerideki parçalar yağlı fakat kurumsuz, temiz olmalıdır.
Yağ çubuğunu çekip ucundaki yağın rengini kontrol edin yağ eğer yeni ise koyu sarı olması çok önemli değildir.
Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip içinde çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın; eğer metal parçalar hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir.
Motor kayışlarını ve su seviyesini kontrol edin. Bunu yapmak için radyatör kapağını açmanız gerekecektir. Bu koşullarda motorun soğuk olduğundan emin olun; sıcak su yanıklara yol açabilir.
MOTOR (ÇALIŞIRKEN)
Motoru çalıştırın; kolay çalışıp çalışmadığını kontrol edin, 3-5 dakika gaza basmadan çalıştırın bu sırada olağandışı sesleri dinleyin.
Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın rengine bakın;
Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir (bu durum satıcı tarafından daha yoğun bir motor yağı 30 numara-konarak veya bir motor katkısı konarak berteraf edilebilir ancak bu durumda da buji kontrolü size gerçeği söyleyecektir.)
Siyah renkli duman motorun gereğinden fazla yakıt tükettiğini gösterir; motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.
Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir, motorun açılması gerekmektedir.
Motor eğer soğuksa az miktarda beyaz duman ve bir miktar su damlaması normaldir.
Çünkü zaten benzinin yanmasıyla bir miktar su oluşur.
Motor ısındığında rolantide motorun normalin üstünde sarsılıp sarsılmadığını kontrol edin Eğer sarsılıyorsa düzensiz ateşleme veya yakıt kesintisi olmaktadır. Ateşleme sistemi veya yakıt sistemi bakımı gerektirir.
Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesi dinletin patlat susturucu veya egzoz sızıntılarını belirlemeye çalışın.
SÜRÜŞ TESTİ
1.vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur buna dikkat edin. Hareket etmezse el frenini indirip hareket edin. Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var demektir.
Otomobili hareket ettirdikten sonra hızlanmadan önce henüz 1. vitesteyken yavaşça frene basıp frenlerin çalışıp çalışmadığına bakın. Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.
Otomobili sürün ve sesini başta belirtildiği gibi dinlemeye çalışın, olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın.
Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin aks uçları aşınmışsa dönerken tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesilecektir.
Düz bir hatta giderken kontrollü bir şekilde direksiyonu bırakın otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun vardır. Düz bir hatta seyrederken direksiyon düz değilse rot ayarı gerekmektedir. Düzgün bir yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız arka lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot ve rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır. Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili bu ayarları yaptırmadan almayın birçok durumda ayar bozukluklarına bozuk bir parça neden olmaktadır.




*




Araba alırken nelere dikkat etmeliyiz?



Araba almadan önce, daha sonrasında pişmanlık duymamanız için ihtiyaçlarımızı iyi belirlemeli atacağınız adımları dikkatli atmalı ve iyi değerlendirmelisiniz.

Bir araba almaya karar vermeden önce, üzerinde değerlendirme yapılması ve düşünülmesi gereken konuları net bir şekilde belirleyin; Nasıl mı?

  1. Kaç kişilik bir arabaya ihtiyacınız olduğunu belirleyin, beş kişilik bir kabine ihtiyacınız varken, daha büyük kabinli araba almayın.
  2. Bagaj sizin için ne kadar önemli, büyük bagajlı mı, yoksa küçük bagajlı mı? Aile olarak kalabalıksanız büyük bagaj, bir veya iki kişiyseniz küçük bagajlı bir araba ihtiyacınızı görecektir.
  3. Ağırlıklı şehir içinde mi, yoksa şehir dışı uzun mesafelerde mi araba kullanıyorsunuz? Eğer şehir içinde sıklıkla kullanıyorsanız motor hacmi düşük, az yakıt tüketen bir model, şehirler arası uzun yolculukları sıkça yapıyorsanız, biraz daha motor gücü yüksek orta segment bir araba tercih etmelisiniz.
  4. Güvenlik ve konfor sizin için ne kadar önemli? Bunlar için ekstra bütçe ayırabilir misiniz? Kararlaştırın. Hava yastıkları, sensörler ve daha birçok eklentiyi ihtiyacınıza göre tespit edin.
  5. Arabanızın performansı sizin için ne kadar önemli? 1,3 litrelik mi yoksa 2,5 litrelik mi size yeterli? Şehir içinde ulaşımınızı karşılamak için araba alacaksanız daha az yakıt tüketimli düşük performanslı bir tercihte bulunabilir, özel aktiviteleriniz için düşünüyorsanız performansı yüksek olan bir araba tercih edebilirsiniz.
Araba alırken de dikkat etmeniz geren konular;
  1. Almaya karar verdiğiniz arabayı mutlaka test sürüşü ile deneyin. Şehir içinde, şehir dışında otoyolda ağırlıklı kullanacağınız güzergâhlarda denemeniz çok önemlidir. Kesin karar verdiğinizde son kez bir deneme sürüşü daha yapmanızda yarar vardır.
  2. Alacağınız arabanın alış amacınıza uygun olması gereklidir. Tüm ailenizin rahat yolculuk yapabileceği kapasitede ve özellikte olması önemlidir.
  3. Direksiyon özelliği, vites türü, manuel vites ise geçiş rahatlığı, anlık hızlanma ve ani fren mesafeleri, sürüş konforu ve koltuk ayarları, gürültü seviyesi, 100 km’deki yakıt tüketimi, sürüşteki ön, arka, sağ ve sol görüş rahatlığı, dikiz aynası gece görüşü, yedek lastiği, kriko, bagaj ve eşya saklama bölmeleri, klima sistemi, havalandırma özellikleri, hava yastıkları, ses ve müzik sistemi, emniyet kemeri ile iç aydınlatma gibi pek çok detaya dikkat etmenizde fayda var.
İkinci el araba alıyorsanız;
  1. Vergi borcunun ve trafik cezalarının olup olmadığını kontrol etmelisiniz.
  2. Arabayı neden sattığı, memnun olup olmadığı gibi konularda sorular sorun ve cevap almaya çalışın.
  3. Servis ve bakımları ile ilgili bilgi alın. Önceki servisleri ile ilgili varsa faturalarını isteyin. Söylenmeyen bir hasarın olup olmadığını anlamanızda önemli olabilir.
  4. Almaya karar vermeden önce mutlaka sizin belirleyeceğinizi bir serviste arabanın standart kontrollerini yaptırın.
  5. Devir teslim işleri bitmeden ve aracı üzerinize almadan, ödemenizin tamamını yapmayın.


*


Araç Devrinde Gerekli Evraklar



Araç devir işlemlerinde yetki 1 Mayıs itibariyle noterlere verildi. Ancak vatandaşlar noterlerin altyapı eksikliğinden dolayı işlemleri yapamadıklarını, işlemleri yapabilmek için 1 hafta sonrasına gün verdiklerinden şikayetçi oluyorlar. Bu sorunların cevabını Türkiye Noterler Birliği Başkanı Hasan Yeni yanıtladı. 

Sistem oturmadığı için kısa süreli aksaklıklar yaşanıyor
Türkiye Noterler Birliği Başkanı Yeni, hiçbir noterin ileri bir tarihe devir işlemi için gün vermediğini, böyle bir şeyin olmayacağını söyledi. Yeni, 1 Mayıs'tan bu güne kadar 1744 araca geçici ruhsatının noterlerce teslim edildiğini belirtti. Başkan Yeni, devir işleminin noterler tarafından yapılmasının çok doğru bir iş olduğunu ancak kolay bir iş olmadığını sözlerine ekledi. Başkan Yeni, sistemin henüz tam oturmadığı için ara sıra kısa süreli aksaklıklar yaşanabileceğini kaydetti. Yoğun bir şekilde devir işlemlerine odaklandıklarını söyleyen Yeni, sistemin tam oturması halinde devir işlemlerinin 5-10 dakika aralığında gerçekleşeceğini söyledi. 

Devir işlemi 69 TL
Başkan Yeni 20 TL + KDV ücreti noterin aldığını, 46 TL ücretin ise trafik tarafından alındığını söyledi. Trafiğin aldığı ücretin nedeni olarak ise ruhsatın isim yazılı yaprağının değişmesinden kaynaklandığını sözlerine ekledi. 

Noterde işlemlerin hızlı gerçekleştirilebilmesi için notere giderken bazı evrakların hazır bulundurulması gerekiyor.

İşte bulundurulması gereken evraklar
-Motorlu Taşıtlar Vergisi ve Trafik Cezası Sorgusu (Gelir İdaresi Başkanlığı'nın web sitesi üzerinden gerçekleştirilebiliyor.)

-Aracın muayenesinin olması gerekiyor.

-Adres kayıt sisteminde sorgulama (Trafik tescil belgesi TC Kimlik numaranızın kayıtlı olduğu adrese postalanacaktır. Bu nedenden dolayı adres bilgileriniz güncel olmalı.)

Satış için gerekli belgeler

-Tescil Belgesi (Ruhsat) veya Tescile İlişkin Geçici Belge

-Trafik Belgesi

-Geçerli Kimlik Belgesi (Nüfus Cüzdanı, Ehliyet, Avukat Kimliği, Pasaport)

-İşlem Vekaleten yapılacak ise vekaletnameler

-Firma için vergi numarası

-Yabancılar için vergi numarası

-Firmalar için imza sirküleri




*




Araba Alırken Gerekli Evraklar


Alıcı şahıs ise
  •  Araç bedelinin yatırıldığını gösteren banka dekontu (araç plakası ve dosya numarasını mutlaka  yazdırılmalıdır).
  • Vergi numarası ve dairesi
  • TC Kimlik No.
  • Nüfus cüzdanının önlü arkalı fotokopisi
  • Noterden tasdikli araç alış vekaleti.
  • Kredili ise rehin yazısı
Alıcı firma ise
  • Araç bedelinin yatırıldığını gösteren banka dekontu (araç plakası ve dosya numarası mutlaka yazdırılmalıdır).
  • Yeni tarihli faaliyet belgesi
  • İmza sirküleri
  • Vergi Levhası
  • Noterden tasdikli araç alış vekaleti.
Araç satarken
  • Ruhsat aslı.
  • Trafik sigorta poliçesi aslı.
  • MTV (Motorlu Taşıt Vergisi) makbuzları
  • Ödenmiş olan MTV (Motorlu Taşıt Vergisi) makbuzları.
  • Araç rehinli ise, noter tasdikli rehin kaldırma yazısı.
  • Hacizli ise, haciz kaldırma yazısı.
  • Yedek anahtar (-lar)
  • Radyo teyp şifresi
  • Süresiz satış vekaleti.


*




2. el araç satın alırken nelere dikkat etmeli?


1-Araç seçerken nelere dikkat edilmelidir?
Nasıl ki, ve ikinci el otomobil seçiminde farklı unsurlar söz konusu ise,  sürüş tecrübesi de, satın alınacak otomobil ile ilgili karar vermenizde çok etkili bir yoldur. Kendinize bir takım sorular sormanız ve bu sorulara vermiş olduğunuz cevaplar doğrultusunda karar vermeniz gerekmektedir.
Uzun yol ya da şehir içinde mi sürüş yapacaksınız?
Kalabalık ailenizle mi seyahat edeceksiniz, iş için mi alacaksınız?
Kaç yıl süre ile kullanacaksınız?
Aracınızın hangi donanımlara ve opsiyonlara sahip olmasını istiyorsunuz?
2-Bütçe neye göre oluşturmalıdır?
Önce aracı nakit mi yoksa kredi ile mi almak istediğinize karar vermelisiniz. Eğer krediye ihtiyacınız varsa, koşulları önce kendi kaynaklarınızla araştırın ve size önerilen koşullarla karşılaştırın. Peşin vereceğiniz kısım ne kadar olacak, faiz oranı, aylık ödemeler ve kefil gibi diğer kredi geri ödeme koşulları ile ilgili detayları belirleyin.
Sigorta, vergi, bakım, onarım ve kullanma masrafları da dâhil olmak üzere ayıracağınız parayı belirleyin. İnternet üzerinden gerçekleştireceğiniz ön araştırma sizin için faydalı olacaktır. Bu sayede, tercihlerinizi belirleyip fiyat karşılaştırması yapabilirsiniz.
3-Araçta neleri kontrol etmek gerekmektedir?
  • Aracın daha önce hasar görüp görmediğini anlamak için boyasını mutlaka inceleyin veya güvendiğiniz bir serviste inceletin.
  • Kaportanın içindeki ve dışındaki boyaların aynı olup olmadığını kontrol edin.
  • Kaportanın üzerinde darbe izleri ya da pas olup olmadığına bakın.
  • Lastiklerin üzerindeki aşınmayı inceleyin ve tabi yedek lastiği de gözden geçirin.
  • Kapıların standart açılış ve kapanışlarını inceleyerek, sürtünme olup olmadığına bakın. Camlar ve farlar üzerindeki çizgi ve çatlakları araştırın.
  • Arabanın; farlarını, sinyallerini, fren lambalarını, iç aydınlatmayı ve silecekleri deneyerek kontrol edin.
  • Radyatörün içindeki sıvıyı kontrol edin.
  • Kontağı kapatıp vites kutusundaki yağı inceleyin. Arabanın altına bakın, motorun bulunduğu yerde herhangi bir akıntı olup olmadığını kontrol edin.
  • Isıtma sistemi, havalandırma ve radyoyu deneyerek kontrol edin.
  •  İç döşemeyi kontrol edin. Aşırı yıpranmış koltuklara rağmen eğer kilometre saati az bir kilometreyi gösteriyorsa, saatle oynanmış demektir.
NOT: Tüm bunları güvendiğiniz bir servise belirli bir ücret karşılığında kontrol ettirebilirsiniz. Böylece hem zamandan kazanmış olursunuz hem de konu hakkında gerçek bilgilere sahip olursunuz.
4-Test sürüşü nasıl yapılmalıdır?
Test sürüşü yapmak aracı tanımanızı sağlar.
  • Aracın motorunun kolay ve gürültüsüz çalıştığına, motor ısındıktan sonra motordan gelen sese dikkat edin.
  • Özellikle, girintili, çıkıntılı, stabilize bir yolda sürüş yaparak, farklı bir titreşim, ses veya koku olup olmadığını kontrol edin. Aracın süspansiyon sistemi sizin için uygun mu kontrol edin.
  • Değişik hız seviyelerinde fren yaparak, tekrar hareket edin. Aracın kolay bir şekilde hızlanması ve titreşimsiz bir şekilde sürüklenmeden ve savrulmadan durması gerekmektedir.
  • Değişik hızlarla dönüş yapmayı deneyin. Aşırı yatma veya tutukluk var ise bu amortisörlerde veya ön takımlardaki bozukluktan kaynaklanıyor olabilir. Ön ve arka lastik izlerinin çakışması gerekmektedir. Eğer arka lastikler ön lastiklerin izinin dışına çıkıyorsa, bu arabanın kasasında önemli bir problem olduğunun göstergesidir.
5-Temiz görünen her araç alınır mı?
Aracın bakımının düzenli ve öngörüldüğü şekilde yetkin kişilerce yapılıp yapılmadığına dikkat etmek suretiyle aracın km’sine ve yaşına göre, kullanım aşınmasının kabul edilebilir sınırlar içinde olup olmadığına bakın. Aracın boyalı oluşu, aracın büyük bir kaza yaptığı anlamına gelmez. Araç renk farkından dolayı ilk çıkışta, çizikler nedeni ile ya da küçük hasarlarda boyanmış olabilir. Asıl önemli olan aracın tabanında ve şasesinde önemli bir hasar olmamasıdır.
6-Dikkat edilmesi gereken belgeler nelerdir?
Almayı düşündüğünüz aracın bütün belgelerinin mevcut olup olmadığını mutlaka kontrol edin. Ruhsat, garanti belgesi, vergi makbuzları vb belgelir çok dikkatli ve titizlikle inceleyerek her şeyin düzenli olup olmadığına bakınız.
Aracın temiz kâğıdını isteyerek eski sahibine ait olabilecek her türlü vergi borcu, trafik cezası, OGS cezası vs. olmadığını mutlaka kontrol ediniz.
7-Dizel araçlar kısa ömürlü müdür?
Dizel araçların daha ekonomik olduğunu düşünerek kararınızı bu doğrultuda vermemelisiniz. Kişisel kullanım şartlarınızı mutlaka sorgulayın, örneğin bazı benzinli araçlar kısa süreli ve az kilometreli kullanımlarda dizel bir araca nazaran yüzde 30’a varan yakıt avantajı sağlayabilmektedir.
8-Noter satışı tamamlandığında tüm riskler ortadan kalkmakta mıdır?
Her şeyden önce, tüm bürokratik işlemlerin aracı satan kişi tarafından yapılıp yapılmadığına dikkat edin.
Ne yazık ki noter satışı yapıldığında tüm riskler ortadan kalkmamaktadır. Haciz, rehin gibi problemler çıkabilmektedir. Bu tür olası problemleri önlemek için noter satışı yapıldıktan sonra, aracın devir işlemlerinin tamamlanması ve yeni araç sahibi adına ruhsatın çıkarılması gerekmektedir.
9-İkinci el aracın da garantisi var mıdır?
Aracı almadan önce garantinin ve ilgili diğer özelliklerinin imzalayacağınız dokümanın içinde olup olmadığını araştırın. Garanti başlangıç süresine ve o araç modelinin garanti süresi ve km sini araştırın. Unutmamanız gerekir ki garanti süresi sadece yıllara dayalı değil, kilometre sınırlarına göre de değişmektedir. 
Bilmeniz Gerekenler;
Motorlu Taşıtlar Vergisi (Bandrol):
İkinci el araç alırken ilk olarak Vergi Dairesi’nden temiz kağıdı alınması gerekir. “Temiz Kağıdı” otomobilin satın alındığı günden, satılacağı güne kadar olan Taşıt Pulları’nın tamamının alınmış olduğunu belirtir. Yatırılmayan vergiler bulunuyorsa, ancak eksik ödemeler tamamlandığı zaman “Temiz Kağıdı” alınabilir. Eğer Taşıt Pulları zamanında yatmışsa ayrıca bir ödeme yapılmasına gerek kalmaz.
Taşıt Pulu veya Bandrol Vergisi olarak da bilinen Motorlu Taşıt Vergisi (MTV) Ocak ve Temmuz aylarında olmak üzere iki taksitte ödenir. Ancak araç sahibi dilerse Ocak ayının sonuna kadar yıllık Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin tümünü bir kerede ödeyebilir.
2.El Devir İşlem Masrafları:
Ruhsat
Müşavirlik Hizmetleri
Bilgi Kaydı
Çalıntı Kaydı
Polis Bağışı
Dosya Çekme
Trafik Tescil Belgesi:
Ruhsat olarak bilinen Trafik Tescil Belgesi, sadece mülk hakkını ifade eden Tescil ve fenni muayene olmak üzere iki bölümden oluşur. Eğer bir otomobil fenni muayene hali devam ettiği süre içinde (model yılından başlayarak 9 yıl) devir olursa, mülk sahibinin değişmesi dolayısıyla sadece Tescil Belgesi yenilenir. Ancak fenni muayene süresi dolan araçlarda yukarıda bahsettiğimiz iki bölüm de değişir.
Trafik Sigortası:
Karayollarında seyreden ve kazada sebebi olmamasına rağmen etkilenen 3. şahıs araçlarındaki hasarları kanunun öngördüğü oranda karşılayan bir sigorta türüdür. Araç trafiğe çıkmadan yapılması zorunludur ve sadece karşı tarafın masraflarını ödemekle yükümlüdür. Trafik Sigortası her yıl yenilenir ve sigortası olmayan araçlar bağlanarak, parka çekilir. Aracın o yılki Trafik Sigortası ödenmişse ve henüz o vergi yılı bitmemişse, aracı satılan alan kişi sigortayı yapan şirkete başvurarak sigortanın kendi ismine aktarılmasını sağlayabilir. Ancak bu devir sadece Trafik Sigortası için geçerli olup, kasko için aynı durum söz konusu değildir.
Noter Satış Harcı:
Kasko değer listelerinde belirtilen araç bedeli üzerinden belli oranlarda alınan harçtır. Ancak uygulama sırasında noterlere göre çok az da olsa farklılıklar olmaktadır. Kasko bedeli tüm noterlere bildirilen kitapçıklarda belirtiliyor ve noterler arasında kasko bedeli farkı bulunmuyor.
İkinci El Araç Alım Satımında Bürokratik İşlemler:
Devir İşlemleri İçin Gereken Belgeler:
1- Noter Satış Senedi
2- Vergi İlişik Kesme Belgesi
3- Trafik Sigorta Poliçesi
4- Trafik ve Tescil Belgeleri
5- Plakalar (TR rumuzu yoksa)
6- Vekalet (Kişi işlemi kendisi takip ediyorsa vekalet gerekmez)
7- Vergi Numarası
Not: Satışı yapılan araç 30 gün içerisinde tescil edilmezse 83.100.000 TL tescil geciktirme cezası öder.
Yol Belgesi (Geçici Plaka) İçin Gereken Belgeler:
Aracın satın alındığı yerden plaka alacağı diğer ile götürülmesi sırasında geçici plakaya ihtiyaç vardır. Bunu almadan yola çıkmamak gerekir. Gerekli belgeler;
1- Fatura
2- Teknik Belge
3- ÖTV (Özel Tüketim Vergisi)
4- Vergi Numarası
5- Fatura Yetki Belgesi
6- Sigorta
7- Sürücü (Trafik Tescil) Belgesi Fotokopisi
8- Vekalet (Kişi işlemi kendisi takip ediyorsa dilekçe lazımdır.)
Diğer İllerden Nakil İçin Gereken Belgeler:
2. el aracın ilk plakalandığı şehirden başka bir şehre “taşınması”, yani başka bir şehre plaka değiştirerek gitmesi, aracın ruhsatındaki adres ve plaka numarasının il kodunun değiştirilmesi sırasında gerekli olan belgeler:
1- Trafik ve Tescil Belgeleri
2- İlişik Kesme Belgesi
3- Plakalar
4- Nüfus Cüzdanı Fotokopisi
5- Vekalet (Kişi işlemi kendisi takip ediyorsa vekalet gerekmez)
6- Sorgu (Şehirlerarası Trafik Soruşturma Yazışmaları’na gelen cevap)
7- Vergi Numarası
Not: Eğer şirketse vergi levhası, imza sirküleri, ticaret sicil gazetesi gereklidir.




*
Hazırlayan:

Ramazan Ermiş

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder